fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Megfelelő energia és memória gyermekeid számára az iskolában? Nem gond!

  • 2018-10-15 09:42:38
  • Módosítva, ekkor: 2019-04-25 17:10:02

Megfelelő energia és memória gyermekeid számára az iskolában? Nem gond!   

A szeptemberi iskolakezdés minden gyerek számára nagy kihívás, nem csoda, ha eleinte fáradtan érkeznek haza, hiszen újra itt a korai kelés, a nehéz iskolatáska cipelése és a hosszú egymást követő tanórák.

Gyakran az iskolai tanórák után kezdődnek még a számos iskolán kívüli órák, szakkörök, edzések, magánórák.. Természetes hát hogy a gyereknek olyan kiegyensúlyozott táplálkozásra van szükségük, amely egész napon át segít a megfelelő energiaszint fenntartásában. A gyerekek növekedési szakaszait gyakran erőteljes hirtelen ugrás jellemzi és persze emellett hatalmas mennyiségű kalóriát és energiát égetnek fel folyamatos erős fizikai aktivitásukkal. Ahhoz, hogy mindehhez legyen elég energiájuk és a memóriájuk is kellőképpen működhessen tápanyagokra es kiegyensúlyozott diétára van szükségük.

A tápanyagok es gyerekeink

Az emberi test egy olyan komplex rendszer, amely több mint 60 trilliónyi sejtből épül fel, amelyek mindegyike sajátos felépítéssel bír és speciális tápanyag igénye van ahhoz, hogy megfelelően működhessen.

Ami viszont a tápanyagok előállítását illeti, sokkal limitáltabb sejtkészletünk képessége.  Esszenciális aminosavak, ásványok, vitaminok, esszenciális telítetlen savak, bizonyos monoszacharidok- sajnos a sejtjeink nagyrészüket nem tudják előállítani, így tehát mindennapi étkezésünk során kell azokat bevinnünk szervezetünkbe.

A mai világban egyre több családban ismert a „figyelem zavarral„, „tanulási nehézséggel” vagy „viselkedési problémákkal” küzdő gyermek fogalma, a felmérések szerint szinte minden családot érint. Számos tanulmányban összefüggésekre mutatnak rá e problémák és a kiegyensúlyozatlan étkezés, alultápláltság és a magas finomított cukortartalmú ételek fogyasztása között.

Rendkívül fontos az, hogy a szülők maguk is felismerjék, illetve gyermekükkel erről beszélgessenek, elmagyarázzák az egészséges, teljes értékű táplálkozás jelentőségét. A gyerekek gyakran a szülői mintát is követik, étkezési szokások tekintetében is. (nem ritka hogy a túlsúlyos gyerekek szülei maguk is krónikus túlsúlyban szenvednek )Mindez természeten nem jelenti azt, hogy gyermekeid soha nem ehetnek pizzát, hamburgert vagy édességet és csokoládét, egyszerűen csak a túlzott mértékű fogyasztás elkerülésével és az alapvetően egészséges étkezés  betartásával a problémák elkerülhetőek.

 

A napunk a reggelivel kezdődik

A reggeli a nap első étkezése, amely az éjszakai pihenést és energia újratöltést követi.

 

Gyermekeink számára a reggeli nélkülözhetetlen étkezés, különösképpen ha sportolni is fognak a nap folyamán. Ha a reggelit kihagyják és csak egy későbbi, délelőtti tízóraival helyettesítik, akkor a nap legfontosabb étkezését ugrották át.

Fontos arra is figyelnünk, hogy az ebédjük kiegyensúlyozott és sokszínű legyen, olyan tápértékkel, ami biztosítja a nap hátralévő részére az energiát.

A megfelelő ebéd tartalmaz gyümölcsöket és zöldségeket, amelyek biztosítják a vitamin és ásványok bevitelét.

Vannak szülők, akik talán eltúlzottnak tekintik ezek folyamatos hangsúlyozását, de hiszen nem felejthetjük el, hogy növésben lévő szervezetről van szó, amelyek folyamatos támogatást igényelnek.

Amikor energiaforrásra gondolunk, nem csak vitaminokról van szó, a szénhidrátok fontosságáról sem feledkezhetünk meg. Gabonafélék, rizs és tésztafélék, amelyeket gyakran fogyasztanak sportolók is edzéseik és sportesemények előtt, ugyanolyan fontos elemek.

Mit egyenek gyerekeink?

A jelenlegi irányelvek szerint a gyerekeknek minden élelmiszer csoportból javasolt fogyasztaniuk, figyelmet fordítva arra, hogy a túlzott édesség és süteményfogyasztás magas koleszterin szinthez vezethet.

Fontos megjegyeznünk, hogy ezek az évek formálják gyermekeink későbbi, felnőttkori étkezési szokásait is tehát nem kezdhetjük elég korán az odafigyelést. A fejlett országokban végzett felmérések szerint sajnálatos módon egy olyan irányú változás figyelhető meg az iskoláskorú gyerekek étkezésében, mely szerint sokkal magasabb a zsírbevitel, és kisebb a jó szénhidrátok és rostok, gyümölcsök, zöldségek, gabonafélék fogyasztása.

A gyerekek hatalmas mennyiségű energiákat használnak fel, hiszen folyamatos növésben vannak, szellemileg és fizikailag aktívak – mindezek miatt természetes, hogy a felnőtteknél nagyobbak a szükségleteik bizonyos vitaminok és ásványok tekintetében, illetve magas biológiai értékű proteinek és prebiotikus rostok bevitelében. Bizonyos vitaminok és ásványok a központi idegrendszer fejlődését támogatják, ilyenek például a : kalcium, vas, foszfor, magnézium, vitamin C,D, B1 és B6

  • Gyermekeink menüjének fő alkotórészei a főbb gabona csoportokból (rizs, kenyér, gabona félék) és zöldség-gyümölcsfélékből álljanak
  • Kisebb mennyiség ajánlott a tejtermék (tej, sajt, joghurt) és húsfélék csoportokból
  • Nagyon kis mennyiségben ajánlott csak a telített zsírsavak (vaj, zsír, sajt, jégkrém) és hozzáadott cukor tartalmú ételek fogyasztása